ITINERARI DE RONDA AL SANTUARI DEL MIRACLE

El Santuari del Miracle es troba en la carretera que uneix Cardona i Solsona, per Su i Hostal Boix. És l'inici del camí dels Bons homes que travessa el Solsonès.

Conjunt ha estat declarat Bé Cultural d'Interès Nacional el 22 d'abril de 2008. L'origen està en una suposada aparició de la verge-nena en temps d'estralls per culpa de la pesta bubònica i les guerres civils.

De l'església antiga resten pocs elements, tan sols unes runes i un espectacular retaule gòtic-renaixentista del segle XVI. L'actual es va iniciar a mitjans del segle XVII i destaca un espectacular retaule barroc del segle XVIII i un orgue restaurat del segle XVI.

Al costat es troba la Casa Gran, propietat de la Diputació de Lleida i en un estat lamentable. Un edifici del gòtic civil de l'any 1532, construït originàriament com alberg de pelegrins i que successives reformes han donat com a resultat l'edifici actual.

Iniciarem la ruta en direcció a les cel·les fins al til·ler espectacular. Si seguim cap a l'esquerra, seguirem la ruta dels bons homes direcció Solsona, però seguirem recte en direcció la Cirosa i Riner.

Al arribar al bosc un trencall cap a la dreta ens portarà fins a la bassa ecològica on podem veure un mirador ornitològic.

El camí segueix fins a trobar el camí que porta cap a l'eix Vilaró, tirarem en direcció al Santuari, al arribar a la carretera trobarem el senyal que indica la pujada a l'ermita de Sant Gabriel. Per camí trobarem el Roc de la Mare de Déu, un hemi-dolmen envoltat de llegendes de tot tipus.

Pujant a l'ermita del segle XVI estem a un espectacular mirador sobre la Serra de Pinós. Es pot veure des de Montserrat fins a la serra de Llobera.

Baixarem pel camí ben assenyalat, fins a l'entrada al Santuari, girarem avall fins a la Capella de la Desaparició un atractiu lloc amb una ermita del segle XVI. Seguirem la ruta fins a la plaça de Santuari, finalitzant un recorregut de prop de 4 km.

La ruta es pot ampliar al arribar al camí de l'eix del Vilaró seguint la ruta i poden veure les restes de dues creus de terme en mal estat. Pel camí passarem per sobre tombes anònimes de persones que fugien cap a França al final de la Guerra Civil, no hi ha res que senyali el lloc. Es pot tornar per la Masia de Can Vila-seca i en arribar a la serra de Sant Gabriel, pujar al costat d'un peu d'un altre Creu de Terme malauradament desapareguda. Aquesta ruta podia estar d'uns 7 km.